10 ימים בסרי-לנקה / טיול טעימות

אז הפעם, אחרי שכבר היינו פעמיים בתאילנד, כמה פעמים בטאיוון, חרשנו את נפאל וביקרנו בהונג-קונג, החלטנו שהטיול הבא יהיה לסרי-לנקה. שלא כמו בפעמים האחרות, הפעם נסענו לראשונה, בטיול מאורגן. 8 משפחות. לא שלא חששנו מזה, אבל בסרי-לנקה קשה לטייל שלא בצורה מאורגנת והחששות התגלו כלא מוצדקות בעליל. הקבוצה היתה מעולה וזרמה כולה באותו הקצב.

וסרי-לנקה ? מדינת עולם שלישי, ירוקה מאוד, חמה אבל נסבלת, תושבים חייכנים. הנסיעה בכל הכבישים במסלול אחד לכל כיוון, כך שהיא איטית, אבל הדרך מספקת סוג של תאטרון. פילים בטבע, פילים בפסטיבל – אחד מהגדולים באסיה. נחשים, לטאות, סנאים, חסידות ומה לא ….

יערות וטיול ביער הגשם, מספקים הצצה לטבע עוצמתי ומדהים. ראפטינג באחד מהנהרות ושכשוך באשדות ובריכות ביובלים היא חוויה מיוחדת.

האוכל המקומי חריף, וכשמתגברים – הוא טעים. הפירות הטרופיים עסיסיים. וההצצה לתרבות אחרת  מרתקת. מקדשים בודהיסטים, מקדשים הינדים, מסגדים צבעונים ושונים מאלה שכאן וכנסיות בסגנון בניה קולוניאלי.

אז הנה סיכום, יום אחרי יום של עשרה ימים מענגים במדינה שללא ספק נחזור אליה שוב !!!

היום הראשון (04 לאוגוסט, יום שני)

אחרי טיסה מישראל לאיסטנבול, נתבשרנו שהטיסה הארוכה לסרי לנקה תעצור לתדלוק והורדת נוסעים באיים המלדיביים וכך אחרי שלוש טיסות נחתנו בצהרי היום בשדה תעופה צפונית לקולומבו הבירה.
החלפנו דולרים לרופי סרי לנקי, הצטיידנו בכרטיס SIM מקומי ופגשנו את אלכס, המדריך המקומי שליווה, שדאג לנו וסיפק הסברים על מה שראינו, בדרכו הסרי-לנקית השקטה והצנועה.

נסיעה קצרה ואנחנו בנגומבו (Negombo) עיירת דייגים שידועה בשוק הדגים שלה. הדבר הראשון שרואים הם מחצלות ועליהן דגים ליבוש על החוף …. והריח, מממ לא משהו –מסריח. השוק כבר ממש בסיום, יש עוד כמה מוכרות דגים ויצוריי ים, והכל די עלוב. אחת מתעקשת לפתוח רשת שבתוכה סרטנים, בכדי להוכיח לנו שהם חיים לגמרי, אחד הסרטנים מתחיל לטייל על הדוכן, לצורך הדגמה ….
זו גם פגישה ראשונה עם התושבים, עם חוף מלוכלך, עורבים חוצפנים ופרות חופשיות …

דגים מתיבשים בחוף נגומבו

מוכרת דגים (נגומבו)

הדגים יבשו - ואפשר לאסוף (נגמבו)

הדגים יבשו – ואפשר לאסוף (נגמבו)

ממשיכים בנסיעה, בדרך – עיירות עם חנויות לאורך הדרך, מקדש הינדי צבעוני וקצת לפני המלון, גברים מתקבצים על החוף בכדי להעיף עפיפונים. את המראה היפה הזה ראינו מספר פעמים, לעת ערב, במקומות שונים באי.
מגיעים למלון – Club Palm Bay Hotel
קבלת פנים עם מיץ פירות טרופי, מקבלים את החדרים – כולם במבנים צמודי קרקע ויאללה לבריכה המזמינה. הכל מטופח ויפה והמים חמימים.
ארוחת ערב שבה טועמים לראשונה אוכל סרי-לנקי, ומפגש קבוצה – מכירים וכ"א מתבקש לספר מה הוא חלם או ציפה מסרי לנקה ?
הקבוצה נחמדה, ולמזלנו הרב הנחמדות נשארה לכל אורך הטיול – מה שבהחלט טרם מאוד.

Club Palm Bay Hotel

הבריכה וחדר האוכל ברקע

היום השני (05 לאוגוסט, יום שלישי)

עוזבים את המלון שעל החוף ונוסעים למרכז סרי-לנקה, למחוז הבאראנה (Habarana).

נסיעה ארוכה, לא בגלל שהמרחקים ארוכים במיוחד, יותר בגלל שהכבישים בעלי מסלול אחד לכל כיוון וגם כשאינם עמוסים, הנסיעה איטית. בדרך עוצרים מדי פעם ללמוד על משהו חדש. קוקוסים למשל. למדנו שמשתמשים בהם לא רק לשתיית המיץ ולמאכל החלק הלבן הפנימי, אלא גם בקליפה החיצונית – מפוררים את הסיבים שמשמשים למילוי מזרונים, מצע לגידולים ועוד …

פנים קליפות קוקוס מתיבשות

צריך להפוך בכדי שיתייבש (לפני שיגיע הגשם הבא)

קוקוסים חדשים מגיעים ...

קוקוסים חדשים מגיעים …

ערמות, ערמות ...

ערמות, ערמות …

הדרך ירוקה, ככה כל הדרכים, אין רגע דל ואין שטח שאינו מלא בעצים וצמחיה. אבל בין העצים מתחבאים בתים פשוטים (שלא לומר עלובים) שבהם גרים המקומיים, והמון דוכנים שמוכרים הכל – אבל בעיקר מזון.

מכיוון שהולכים לראות פילים מתרגלים באוטובוס פילית:

• פיל צרפתי – פרנקופיל

• פיל שאוהב גופות – נקרופיל

• פיל מציק – טפיל

עוצרים לארוחת בופה (ראשונה ואחרונה) ועולים על ג'יפים בדרך לשמורת הטבע – המיניריה (Minneriya National Park).

תור ארוך של ג'יפים בכניסה לשמורה. שם אנחנו מתרגלים שירה.

פקק בכניסה לשמורת מיניריה

נסיעה בדרך עפר ופוגשים בפיל פראי ראשון, סימן לבאות.

אם הוא לבד - זה זכר (שמורת מיניריה)

אם הוא לבד – זה זכר (שמורת מיניריה)

במרכז השמורה אגם גדול, מסתבר שהוא 'טנק' – אגם מלאכותי שבנו הסרי-לנקים לפני מאות שנים כמאגריי מים לתקופות היבשות.

וכך זכינו לראות עשרות פילים שמגיעים לעת ערב לשתות. אלכס מספר שהזכרים חיים לבד והנקבות עם הפילונים חיות בקבוצות ושקיימת עזרה הדדית בינהם.

פילה אחת, אם לפילפילון נבהלת ותוקפת ג'יפ … לא נעים בכלל.

ולא רק פילים, מאות חסידות, קופים וטווסים.

עדר של נקבות ופילפילון (מיניריה)

החסידות

לפני שהחשכה יורדת, אנחנו נפרדים מהשמורה וממשיכים למלון הבא, כ"א מתגאה בסימנים הכחולים שקיבל מהנסיעה בג'יפ. מספרים שהמלון נבנה ע"י איטלקי מטורף שיבא את הריהוט מאיטליה. ואכן המלון מדהים – מלון גן-עדן הירוק (Green Paradise Hotel)  – יכול היות שהגענו לריזורט בתאילנד ?

בכל מקרה אסור לצאת מהמתחם, בכדי שלא לפגוש בעלי חיים מסוכנים. בלילה, רעשים על הגגות מתגלים כתעלוליי קופים.

ארוחת ערב ו2 נגנים מנעימים לנו מנגינות סרי לנקיות בכלים אותנטיים.

היום השלישי (06 לאוגוסט, יום רביעי)

משכימים, טבילה קצרה בבריכה היפיפיה וארוחת בוקר.

מתארגנים לנסיעה קצרה לסיגיריה (Sigiriya) – צוק ענק ששימש מבצר לאחד המלכים של סרילנקה, שבחר במקום לבירה שלו. בפסגה – ארמון המלך וכמובן שגם הרמון הנשים, שלמה המלך לא המציא את הגלגל …

מגיעים למקום, שמוקף בתעלות מים, אחת חיצונית והשניה פנימית ובהם פרחי לוטוס.

הסיגיריה מרחוק

מתקרבים לצוק האריה (הסיגיריה)

מתחילים בעליה איטית לפסגה, בדרך ישנם בריכות ובאמצע העליה ישנה מערה עם ציוריי קיר של נשים ערומות. החלק הזה חדש יחסית. ממשיכים עד למפלס הראשון שבו 2 רגלי אריה ענקיות.

במעלה הצוק

ציוריי הקיר בדרך

רגלי האריה בתחלית העליה לפסגה

ממשיכים לעלות, מסביב נוף יפה ובפסגה מקדמים את פנינו קופים. המון קופים … !!!

קופים בפסגה

אני כל כך חמוד !!

בירידה למטה מחכים לנו 'אומנים' שמציעים מופע קוברות … לא. תודה.
היעד הבא – לחוות חיי כפר סרילנקי.

תחילה נוסעים בטוק-טוק, הרכב הכי פופולרי באי, ששועט בעיר, בכפר ואפילו בשבילי הג'ונגל.

טוק טוקים

וכך אנחנו בשיירה ארוכה נוסעים בשביל כפרי כשלצדנו גידולים חקלאיים – בעיקר בצלים. מגיעים לשפת אגם קטן ומשם בסירות קטמרן לעבר השני וצועדים לבית כפרי עשוי בוץ.

בדרך לכפר, לפני ההפלגה על הסירות

2 חותרים על 4 סירות ...

2 חותרים על 4 סירות …

התארחנו בבית מבוץ

בבית מחכה לנו משפחה סרילנקית, בכדי להדגים בישול מאכלים, כמו רוטי (סוג של פיתה), ניפוי אורז, פיצוח קוקוס, הדגמה של קליעת ענפיי קוקוס שמשמשים לבניית גגות הבתים ועוד. התכבדנו בבננות הקטנות והטעימות, חצי מהגודל של הבננות הרגילות, בתה המוגש בחצאי קליפת קוקוס. אמרנו כבר שכל חלקי הקוקוס מנוצלים עד תום ?

המטבח והטבחית

מפצחת האגוזים (קוקוסים)

הם תמיד מחייכים !!!

חוזרים למלון, כשבדרך, רעבים מיום גדוש, אנחנו עוצרים בצומת בעיירה קטנה לאכול מהרוטי המקומי ומההופר (Hoppers) – סוג של פנקייק עשוי מקמח אורז וחלב קוקוס, מטוגן בתוך מחבת חצי עגול. אפשר להוסיף לתוכו ביצה.

מרכז הכפר, כאן מכינים רוטי והופרס (Roti & Hoppers)

רוטי בהכנה

הופרס בהכנה

היה טעים והרגשנו מאוד אמיצים שהעזנו לאכול בתנאים סניטרים מפוקפקים. למזלנו לא קילקלנו את הקיבה ….
לעת ערב יצאנו למרכז טיפולים ארובדיים. זה מתחיל במסאג' נמרץ בישיבה – בחלק העליון של הגוף, כולל הראש ומשיכה בשער, אח"כ נשכבים על מיטה. המטפל משתמש בכמות אדירה של שמן ולא פוסח על שום אבר, כולל אברים פחות מקובלים.

משם עוברים לסאונה שמכילה עליי עץ קארי, ולקינוח עוברים לסטרימר – סוג של ארון קבורה עם פתח לראש, נשכבים בתוכו על מצע עלי קארי, מלמטה אש וככה מתבשלים לאט ומזיעים. מסריחים מהשמן ורטובים מזיעה – מיבשים אותנו לסיום.

ארוחת ערב במלון ובילוי בלובי לפני שהולכים לישון.

היום הרביעי (07 לאוגוסט, יום חמישי)

בבוקר נפרדים מהמלון המדהים של האיטלקי המטורף ונוסעים לדמבולה (Dambulla), עוצרים במקדש המוזהב עם בודהה יושב ענק. מאחורי המקדש ישנם מספר מערות מקודשות שבהן פסלי בודהה יפים. על זה דילגנו לטובת הטיול הבא. גם ככה, המקדש מרשים, וכמוהו הסטופה ומוכרות הלוטוס.

הסטופה והדגל הבודהסטי לפני המקדש המוזהב (דמבולה)

במקדש המוזהב (דמבולה)

כתוב שזהו הבודהה הגדול בעולם, 30 מ'

שיירת נזירים בדרך למקדש ....

שיירת נזירים בדרך למקדש ….

מוכרות הלוטוס, צמח מקודש, בפתח המקדש

ממשיכים בנסיעה למרכז אומנות בעץ. שם מדגימים איך יוצרים בעץ , לריהוט ולקישוט. פסלי הפילים, הקוברות וחיות אחרות, המסכות הצבעוניות לגירוש שדים שעדיין משתמשים בהם – הכל מרשים ויפה.

אומן בפעולה ...

אומן בפעולה …

אל חדש נוצר

הפילים בסרי-לנקה אכן צבעוניים

זה הפיל שלי !!

יש בסרי-לנקה המון פילים ......

יש בסרי-לנקה המון פילים ……

נסיעה לא ארוכה ומגיעים למרכז 'גן התבלינים'. האיזור ידוע בגידולי התבלינים שלו לצורכיי בישול, קוסמטיקה ולריפוי. המדריך מראה גידולי אגבות לאלוורה, קקאו, וניל, קינמון ומסביר איך משתמשים בכל דבר. יש פיתרון לכל בעיה, כולל ריפוי תחלואי עור, ריפוי פצעים, הורדת לחץ-דם וכולסטרול וכו'. בחצר ישנם כמה עצי ג'ק-פרוט.

החנות של גן התבלינים. יש פיתרון לכל בעיה.

עץ הג'ק פרוט

מתIק וטעים, אבל מ-ס-ר-י-חֱ !!

נסיעה למאטאלה (Matale) – עיר בדרך, להתרשמות ממקדש הינדי מפואר וצבעוני.

המקדש ההינדי של הטמילים במאטאלה

ayubowan שלום בסהילית (למעשה: "שיהיו לכם חיים ארוכים")

ayubowan
שלום בסהילית (למעשה: "שיהיו לכם חיים ארוכים")

החצוצרן והשוורים

האלה קאלי (בת לווייתו של שיווה)

אפילו האריות פוחדים מהשומרים

גנש, האל האהוב עלי הוא אל האחראי על מכשולים והסרתם וגם על רווחה, שגשוג והצלחה בעבודה

גנש, האל האהוב עלי
הוא אל האחראי על מכשולים והסרתם וגם על רווחה, שגשוג והצלחה בעבודה

ברחוב המולה, ואנחנו מנסים לשחזר את ההצלחה באכילת רוטי מדוכן רחובי. אבל זה כ"כ חריף שאנחנו לא מסוגלים לאכול.

תחנת האוטובוס של נאטאלה. האדומים שייכים לממשלה כולם תוצרת טאטא ההודית

תחנת האוטובוס של נאטאלה.
האדומים שייכים לממשלה
כולם תוצרת טאטא ההודית

תחנת הטוק טוקים

ברחוב הראשי של נאטאלה

הדור הצעיר של נאטאלה

משיכים בנסיעה עד וואטגאמא (Wattegama) שם אנחנו נדחסים למיניבוס קטן ומקרטע שרק הוא יכול לעשות את הדרך ההררית ליעד הבא שלנו – מלון מפלי ההונס שבאלקאדווא (Hunas Fall Hotel Elkaduwa). בדרך העולה אנחנו פוגשים לראשונה בשדות שיחי התה ובקוטפות התה. אלכס מספר שהתה הגיע לסרי-לנקה ע"י האנגלים ששלטו פה. התה הסרי-לנקי ידוע בטיבו בעולם כולו והוא מהווה מקור פרנסה עיקרי.

קוטפת תה שעובדת עבור הממשלה, מקבלת כשלושה דולרים עבור יום עבודה מפרך שבו היא חייבת לקטוף  20 קילו. הממשלה מספקת את כל צרכיה, כולל דיור, לימודים לילדים, בריאות וכו'.

הדרך עוברת דרך יערות מרשימים ובסופה המלון. למרגלות המלון, אגם קטן בתוך צמחיית ג'ונגל. אנחנו, בתמימות מחליטים לטייל מסביב לאגם היפה מבלי לדעת שבמקום טמונות סכנות …..

האגם שלמרגלות המלון

אני מגלה בחוזרי לחדר יצור לא ברור על אחת הרגלים. כשאני מסלק אותו, דם זולף לי מהמקום ואני מבין שזוהי עלוקה. זה בהחלט היצור הדוחה ביותר שאפשר לפגוש. למחרת, בטיול לפסגת ההר ולמפלי ההונס, אנחנו פוגשים עלוקות רבות, וכל אמצעיי ההגנה לא ממש עוזרים, רובנו משמשים להם מזון משובח.

בנתיים, הלילה יורד ואנחנו מתפעמים מהטבע המרהיב.

היום החמישי (08 לאוגוסט, יום שישי)

בבוקר אנחנו פוגשים את הרנג'ר שלנו, שמגיע מצוייד במשקפות ובחומרים נגד עלוקות.

הריינג'ר ואני

הטיול מתחיל באותו אגם קטן וציורי ועולה בשביל כשמסביב שדות תה וצמחיה ענפה. רק שתשומת הלב נתונה ליצורים הדוחים שאורבים לנו על השביל ובנסיונות להדוף אותם מגופנו. אנחנו מתקרבים לפסגה כגשם כבד טיפות מתחיל. שלט מספר שההר נקרא 'הר שהין' (Shaheen mountain), גובהו 1043 מ' והוא נקרא על שם הציפור המהירה ביותר בעולם – בז השהין.

שדות התה באמצע היער

כותבת תה

קוטפת תה מחייכת כמו כל הסרי-לנקים שפגשנו

קוטפת תה
מחייכת כמו כל הסרי-לנקים שפגשנו

לאט לאט אנחנו מסתגלים לעלוקות, יורדים למפלים והופ, למים הקרירים.

מפלי ההונס (צילום מהאינטרנט)

בצהרים אנחנו עולים למיניבוסים ויורדים מההרים בכדי להגיע לקנדי (kendy), העיר הרביעית בגודלה בסרי לנקה, בת 120,000 תושבים. העיר ידועה בזכות מקדש השן – אחד המקדשים הבודהיסטים החשובים בעולם, מכיוון ששמורה בו אחת משניו של בודהה. המקדש נבנה במאה ה-16 בכדי לאכלס ולשמור על השן. אלכס סיפר לנו שלמקדש יש גם חשיבות לאומית מכיוון שעל פי המסורת המקומית, מי שמחזיק בשן של בודהה שולט בסרי לנקה כולה. הוא גם סיפר על גילגולי השן והדרך שבה היא הגיעה מהודו לסרי לנקה.

התחיל לרדת גשם שוטף. אבל אנחנו לא ויתרנו ונכנסו למקדש. פילים רבים היו בחצר, מתכוננים לתהלוכה שלשמה הגענו. בתוך המקדש מאמינים רבים שמתפללים ומגישים מנחות לוטוס במזבח שלפני הביתן בו שמורה השן הקדושה.

פיל אחד מתוך עשרות בחצר מקדש השן הקדושה (קנדי)

מניחים פרחי לוטוס ומתפללים לפני הבתן שבו השן של בודהה

הביתן שבו שמורה השן הקדושה

המשכנו לרחוב סמוך בכדי להתיישב במקומות שנקנו מבעוד מועד בכדי לצפות בפסטיבל.

חכינו כמה שעות עד לשמונה בערב. בנתיים יצרנו חברויות חדשות, גם אם לשעה קלה, עם סרי לנקים שישבו במושבים שממול, מחייכים חיוך ביישני ומנופפים לשלום ללא הפסק.

ממתינים שעות בטריבונה לתחילת הפסטיבל

גם בגשם שוטף הם מחייכים

הרחוב סואן, אנשים ותחבורה זורמים ללא הפסק, מה שמספק תעסוקה לשעות ההמתנה. החשכה יורדת ובשמונה בערב מתחיל הפסטיבל – למעשה זוהי תהלוכה מרהיבה שנמשכת קרוב ל 4 שעות.

זהו הפסטיבל הגדול ביותר בסרי לנקה. הוא נמשך 10 ימים בהם מתקיימות תהלוכות מרשימות עם להטוטנים שעושים פעלולי אש, פילים, רקדנים שרוקדים ריקודים מסורתיים, נגני אבוב, לפידים בוערים – הופעות מרהיבות !! החגיגות מתחילות כשנשמעת ירייה מהתותח הישן אשר מבשרת על התחלת החגיגות. לקראת חצות התהלוכה מסתיימת ואנו עושים את דרכנו למלון שבהרים.

דגלנים בתהלוכה עם הדגל הבודהסטי

לא משחקים באש ....

לא משחקים באש ….

פיל אחד מתוך עשרות

רקדנים. שנה שלמה מתאמנים לפסטיבל.

רקדן. אלפים שכמותו, כולם גברים, בכל הגילאים, רוקדים בתלבושות שונות.

יש כאן שלושה פילים במקביל. על האמצעי נמצאת במתקן המואר, העתק השן הקדושה.  השן עצמה נחשפת לקהל נבחר פעם בחמש שנים

יש כאן שלושה פילים במקביל. על האמצעי נמצאת במתקן המואר, העתק השן הקדושה.
השן עצמה נחשפת לקהל נבחר פעם בחמש שנים

רוקדים, מתופפים ומנגנים.

עוד פיל. כל אחת עם מהוטים שלו (הרוכבים והמלווים)

עוד פיל.
כל אחת עם מהוטים שלו (הרוכבים והמלווים)

היום השישי (09 לאוגוסט, יום שבת)

אנחנו נפרדים ויוצאים לעבר קיטלגולה (Kitulgala) שביערות הגשם.בדרך, אנחנו עוצרים בחנות לפירות בכדי ללמוד ולנסות את הפירות האקזוטיים של האי. חלקם מעולים וחלקם מוזרים ומאכזבים, הנה כמה מהם, פחות מוכרים מהמנגו, גואיבות, אננס ופאפאיה:

• מנגוסטין (Purple mangosteen) – הוא מתוק-חמצמץ, עסיסי, סיבי במקצת, עם אונות לבנות ​​מלאות במיץ

• דוריאן (Durian) – במקומות מסויימים הוא נחשב למלך הפירות. הפרי ירוק וגדול, ריחני והקליפת מכוסה קוצים דוקרניים.

• רמובוטן (Rambutan) – מזכיר קצת ליצי גם בצורה וגם בטעם, מבחוץ הוא אדום ושעיר ומבפנים לבן. מתוק וטעים ….

• תפוח עץ (Wood apple) – פרי שונה מאוד מזה שאנחנו מכירים בארץ. מבחוץ הוא נראה כמו ביצה גדולה לבנה-חומה. הוא חמוץ ולא כ"כ טעים. חוץ מאכילה עושים ממנו מיץ וריבות ואז הטעם נסבל ואפילו נחמד

• בננות. נכון, יש לנו כאלה בשפע בארץ. רק שבסרי לנקה יש בננות מסוגים רבים כאלו שלא קיימים בארץ – בננות ננסיות, אדומות, ארוכות במיוחד וכו'

סיגל מחזירה רמבוטן מנגוסטין (למטה מימין)

סיגל מחזירה רמבוטן
מנגוסטין (למטה מימין)

דוריאן

רמבוטן

דוריאן (למעלה), אנונות ואננס (באמצע), תפוח-עץ - Wood Apple (למטה מימין), אבטיחים קטנטנים וגויאבות

דוריאן (למעלה), אנונות ואננס (באמצע), תפוח-עץ – Wood Apple (למטה מימין), אבטיחים קטנטנים וגויאבות

הדרך ממשיכה דרך יערות וצמחיה סבוכה. אנחנו יורדים ומתכוננים לראפטינג. מקבלים חליפות הצלה וקסדות ונכנסים לסירת גומי עם 2 שייטים מנוסים. הנהר נקרא נהר קלאני (Kelani River), הוא הרביעי בגודלו בסרי לנקה וזורם לאורך כ 150 ק"מ. נהר אדיר !!!

נהר הקלאני

המסלול בדרגה 2-3 ואנחנו מתחילים בשייט, אחריי תדרוך, ללא הילדים, תחילה דרך מפלים בדרגה 2 ואחרי כן מפלים סוערים בדרגה 3. בין המפלים הנהר זורם ברוגע ואנחנו נהנים מנוף מדהים של יער הגשם. לקראת הסוף הילדים מצטרפים ואנחנו קופצים מהסירה ל'ראפטינג גוף' (body rafting)  בעזרת המצופים של חליפת ההצלה – חוויה מדהימה !

ראפטינג בנהר (תמונה מהאינטרנט)

סיום הראפטינג ממש בלודג'. בערב, ארוחת ערב צנועה ולילה טוב … קצת קשה להרדם בלב הג'ונגל.

היום השביעי (10 לאוגוסט, יום ראשון)

אנחנו מתארגנים לטרק בג'ונגל. שוב לובשים חליפות הצלה וקסדות ומתחילים בנסיעה על משאית קטנה כשכל הקבוצה נדחסת לארגז המטען. הפכנו להיות סרי לנקים ?

יורדים ומתחילים בטיול שעובר דרך גשר מעל הנהר. מספרים לנו שבסביבה צילמו את הסרט 'הגשר על נהר קאווי'. משם מתחיל המסע בג'ונגל. אך אבוי. מסתבר שידידותינו הדוחות נמצאות גם שם ובעוד שהקבוצה ממשיכה, אנחנו מחליטים לעשות דרך חילופית ללא היצורים הדוחים. אבל על דאגה, בכל מטר אנחנו פוגשים בחיות אחרות, כולל לטאות צבעוניות, עכבישים, מרבה רגליים ונחשים .

ד"ש מיער הגשם

אני יפה ?

כך אנחנו מגיעים לאחד היובלים של הנהר הגדול, שבו מפלים ובריכות. אנחנו מתגלשים באשדות לתוך הבריכות ונהנים מהנוף המהמם. אח"כ קופצים מגובה רב לתוך הבריכות. זהו כאמור יער גשם וכששערי השמים נפתחים פתאום, אנחנו מבינים למה יער ובעיקר למה גשם. או יותר נכון מ-ב-ו-ל.

ביער. הגרבים מעל המכנסים ושאר טקטיקות אחרות ... לא ממש עוזר נגד העלוקות

ביער.
הגרבים מעל המכנסים ושאר טקטיקות אחרות … לא ממש עוזר נגד העלוקות

טבילה חלומית

ככה אנחנו משרכים את דרכינו בחזרה למשאית. מתקלחים, מתייבשים וממשיכים ליעד הבא והאחרון – נסיעה לחוף המערבי לעיירה בארוולה (Beruwala).

היום השמיני (11 לאוגוסט, יום שני)

בבוקר אנחנו נהנים מהבריכה של המלון. בים אי אפשר לרחוץ, כי הוא סוער. על החוף כל מיני רוכלים והבנות קונות סארונגים צבעוניים. הרוכלות מספרות לנו שהן ניצולות הצונאמי שפגע באי בשנת 2004.

לפי הויקיפדיה, זו הייתה רעידת האדמה השלישית בעוצמתה שנמדדה בעולם ואחת מהקטלניות בשבהן. עוצמתה הגיעה לדרגה 9.1. האסון גבה את חייהם של עשרות אלפים, הרס בתים ורכוש רב לחופיי הים. המים הגיעו במקומות מסויימים לגובה של 10 מ'.

ניצולות הצונאמי, לטענתן, ביקשו שנתרום להם בגדים, סבונים,שמפו ומה שרק נוכל …

מוכרת סארונג על החוף

בצהרים אנחנו נוסעים בטוק טוקים לעיירה סמוכה – אלוטגאמא (Aluthgama). נהגי הטוקטוקים מתעקשים ללוות אותנו, כנראה בכדי לזכות באחוזים על הקניות שנעשה.

אנחנו מובלים לחנות ענקית של מוצרי עץ ומסרבים לרדת. אחורה פנה – אנחנו יורדים במרכז העיירה ומיד נתקלים ברוכלים ברחוב הומה.

רחוב ראשי באלטוגאמא (דרום החוף המערבי)

דוכן פירות טיפוסי. הילדה הקטנה מצד ימין ......

דוכן פירות טיפוסי. הילדה הקטנה מצד ימין ……

הילדה .... גם היא תהיה מוכרת אננס כשתהיה גדולה ?

הילדה …. גם היא תהיה מוכרת אננס כשתהיה גדולה ?

מרהיב במיוחד שוק הירקות. מרהיב ועלוב, יש המון סוגי ירקות, גם כאלה שלא ראינו מעולם. הרוכלים משתמשים במאוזניים לשקילה. כמו שפעם. בחלק אחר, הסירחון מרמז על רוכלים שמוכרים דגים מיובשים. כאלה שראינו ממש בתחילת הטיול בחוף של נגומבו. סגירת מעגל ?

בכניסה לשוק ...

בכניסה לשוק …

דוכן דגים מיובשים. זה מסריח !!!

בצליי שאלוט על המשקל

במיה ענקית

מה יש להגיד ? ... תמיד עם חיוך !!

מה יש להגיד ? … תמיד עם חיוך !!

שמן קוקוס. מגיע בחבית, נשפך לבקבוק זכוכית. הקונים בוחרים בקבוק שנשפך לבקבוק פלסטי שהם מביאים איתם. ככה זה.

משפחות מגיעות על אופנוע, לפעמים אבא, אמא וביניהם כמה ילדים. תור לדוכן מוזר מתגלה כמקום להצטיידות בשמן קוקוס. המקומיים מביאים איתם בקבוקים שממלאים להם בדוכן. אנחנו מתנסים בבננות אדומות ובנישנושים בסגנון הודי.

יעילות סרי-לנקית בפעולה.  all on one

יעילות סרי-לנקית בפעולה. all on one

בדרכנו חזרה, התנועה נעצרת בכדי לאפשר לרכבת לעבור. רכבת מיושנת אדומה, ארוכה להפליא ועמוסה מאוד. אפילו בדלתות הפתוחות עומדים נוסעים רבים.

אנחנו חוזרים למלון לבריכה ולארוחת הערב.

הנה באה הרכבת ....

הנה באה הרכבת ….

היום התשיעי (12 לאוגוסט, יום שלישי)

אנחנו יוצאים בבוקר לטיול בחוף המערבי, דרומית לבארוולה ואלוטגאמא. היעד הראשון – מרכז להצלת צבי ים בדרום בנטוטה (Bentota).

הצבות עולות לחוף בלילה ומטילות ביצים. המקומיים מביאים את הצבים למרכזים האלה, שם מדגירים אותם בחול, מגדלים ומשחררים לים. לפי ההסבר – ישנם כחמישה סוגים שונים של צביי ים בחופי סרילנקה, כולם בסכנת הכחדה. אנחנו מלטפים את הקטנים. את הגדולים אסור, כי הם מסוגלים לתלוש אצבע.

רק בקעו. בקרוב ישוחררו לים, אבל רק מעטים ישרדו.

מותר ללטף את הקטנים ....

מותר ללטף את הקטנים ….

ביציאה מהמרכז, קוף-אדם, או יותר נכון: אדם קופי שמציג לנו טיפוס על עץ קוקוס וקטיפת קוקוסים. בין צמרות העצים נמתחים חבלים בכדי לאפשר מעבר מעץ לעץ מבלי לרדת ולטפס בחזרה.

זה גם מקצוע

סל הקוקסים מלא ואפשר לרדת מהעץ ....

סל הקוקסים מלא ואפשר לרדת מהעץ ….

אנחנו ממשיכים דרומה לעבר נהר המאדו (Maduganga River) , חולפים על פני מסגד, אחד מני רבים.

יש לא מעט מסגדים וגם כנסיות לאורך הכביש בחוף המערבי

מגיעים לנהר ועולים על סירות לשייט בנהר. על הגדות צומחים עצי מנגרובים ובמים מלכודות של סרטנים ושרימפס. דייגים בסירות מנסים את מזלם.

מנגרובים

סירה אחת. כמה דייגים ?

המקום ידוע כבית גידול של עצי קינמון. אנחנו עולים לאחד האיים בכדי לראות הדגמה של עיבוד קינמון לשמן, אבקה ומקלות.

לגלגל מקלות קינמון זה קל. ואח"כ מייבשים

קוקוס קיוסק און ד'ה ווטר

הלאה, דרומה, למכרה של אבנים טובות. במעמקיי האדמה בעומק של 25 מ', 2 עובדים חופרים בבוץ. הם מעלים ומסננים בוץ בכדי למצוא אבני ירח, אבני ספיר וסוגים רבים נוספים. בחצר, מעבדים את האבנים הטובות בכדי שיוכלו להשתבץ בתכשיטים השונים.

ממעמקי המכרה

סינון הבוץ. בכל ירידה נמצאים אבנים

עיבוד ראשוני של האבנים

במרכז התצוגה אנחנו רוכשים טבעות ותליונים. מאושרים ומרוששים אנחנו חוזרים למלון, לבריכה, להאכלת הסנאים ולטיול על החוף. בערב מפגש אחרון עם הקבוצה. הילדים המוצלחים שלנו מעלים הצגה משעשעת ומצחיקה על קורותינו באי.

בוחרים טבעות ותליונים

קשה לתפוס סנאי, אפילו העדשת המצלמה

היום העשירי (13 לאוגוסט, יום רביעי)

בבוקר המשפחה יוצאת לטיול אחרון על החוף. מתמזל מזלנו ואנחנו פוגשים חתן וכלה שבאו להצטלם על החוף. שניהם בבגדים מרהיבים, והכלה יפיפיה. מלווים אותם, אחות הכלה עם שלושה ילדים בחליפות ושלוש ילדות בבגדים צבעוניים חגיגיים.

מחייכים (עדיין)

הפמליה

יפה.

בירכנו אותם ב-'אי-בו-ואן' (ayubowan), ברכת ה'שלום' הסהילית שמשמעותה "שתזכו לחיים ארוכים".

פרידה מהחוף

וכך אנחנו נפרדים מהחוף ליעד האחרון בטיול, הביקור בבירה – קולומבו (Colombo). הדרך מרמזת בהחלט שמתקרבים לעיר הבירה. כזו שחיים בה כ-700,000 תושבים ובכל הסביבה קרוב לחמישה מליון.

ארוחת הצהרים בקנטקי-פרייד-צ'יקן, נראית כמו בכל מקום אחר, רק שהטיבול הסרילנקי חריף ואנחנו מתקשים לסיים.

סיור קצר בבירה מפגיש אותנו עם בניין העיריה (Colombo City Council Town Hall) שדומה לבית הלבן שבארה"ב – הוא נבנה ב1924 ע"י הבריטים ששלטו כאן. מעבר לכביש גנים יפים עם בריכות מים ופסל בודהה. הלאה מגיעים לבית הספר לבנות (St Bridget's Convent), הוא נוסד ב 1901 כמוסד מיסיונרי נוצרי. שתי נשים ידועות התחנכו בו: Kumaratunga Chandrika – מנשיאת וראש הממשלה של סרי לנקה ו Sirimavo Bandaranaike – ראש הממשלה לשעבר של סרי לנקה – האישה הראשונה בעולם ששמשה בתפקיד הזה !!!

הבית הלבן

מול הבית הלבן

בית הספר לבנות

עוצרים בכיכר העצמאות שבמרכזה אולם ההנצחה לזכר קבלת העצמאות מאנגליה ב 1948, סמוך לזמן שנוסדה ישראל אחרי המנדט הבריטי. ממשיכים למרכז הכנסים הענק (The Bandaranaike Memorial International Conference Hall). ואז מגיע הזמן לקניות ולשדה התעופה.

כיכר העצמאות

אריות. האריה הוא הסמל של סרי-לנקה.

מרכז הכנסים

שוב דרך ארוכה. שלוש טיסות – לאיים במלדיביים, לאיסטנבול ולארץ, הדרך ארוכה.

והטיול לא תמיד היה קל, אבל היה שווה. סרילנקה היא בהחלט חוויה ענקית לכל החושים.

Ayubowan

About Lavissimo (Lavi Fano)

Love to travel around the globe Love Jerusalem - Guide to the History of Jerusalem Museum in David Tower Love cooking and food Love to do sport, to run, to dance Love Nia (a sensory-based movement practice that leads to health, wellness and fitness) Love my family, my friend and peoples from all kinds !!! Love to Love .....
פוסט זה פורסם בקטגוריה פיטפוטים. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 Responses to 10 ימים בסרי-לנקה / טיול טעימות

1. 8in8 הגיב:

ありがとう
    幻想的なブログ
    …………………

2. מיכל הגיב:

סרי לנקה זה המקום הכי יפה בעולם הייתי שם לפני שלוש שנים טסתי עם flyeast ואני כל פעם נפעמת מחדש (בגלל התמונות שצילמתם) אני ממליצה לכל מי שקורא את בלוג המצויין הזה, לטוס לטייל שם, ארץ באמת מדהימה.